понедельник, 3 марта 2014 г.

Урок-проект "Берізка без сліз"

Мета:
    вчити оцінювати негативне й бездумне став­лення до природи;
   формувати інтерес до навколишнього середо­вища;
   поглиблювати знання про цілющі властивості берези, що виготовляють з неї;
     розвивати комунікативні, творчі здібності, вміння робити висновки, відстоювати свою думку, презентувати свої дослідження мультимедійними засобами;
  виховувати в учнів дбайливе гуманне і духовне ставлення до природи, бажання охороняти і при­множувати її багатство та красу.

Обладнання: газета "Берізка без сліз", відео- ролик про збирання березового соку, репродукції картин художників А.С.Рилеєва, А.М.Шостака,  фотовиставка "Берізка в різні пори року", малюнки "Береза очима дітей", вірші про березу, вироби з берези.

І. Організаційний момент.
Ведуча 1. Доброго дня вам, любі діти! Сьо­годні у нас незвичайний урок, до якого ми готува­лись заздалегідь. Ми презентуємо проект "Берізка без сліз", в якому брали участь учні початкових класів. Тож звітуємо разом. До нас завітало багато гостей. При­вітайтеся з ними.
Доброго ранку травам росистим!
Доброго ранку квітам барвистим!
Доброго ранку сонечку ясному!
(Повертаються до гостей).
Людям усім і усьому прекрасному!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
Ведуча 2 . Непомітно з'явилась весна –
влНіч вкоротила, дня додала.
Берізки соком наливає,
 Землю зеленим килимом вкриває
. Весна іде, красу несе, а в тій красі
радіє все.
(Діти виконують танок квітів).

Ведуча 1 . Найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя ви­кликає в нас природа. Вона завжди чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. Шепіт блакитної води, спів пташок, запах

квітів, шелест зелених гаїв - усе це дороге серцю. І саме від нас, людей, залежить, чи почуємо ми все це через роки.

Ведуча 2 . Що означає бережливо ставитися до природи? (Відповіді дітей).
Отож все на землі треба берегти —
I птаха, й звіра, і оту рослину.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо врешті ти її частина.
Ведуча 1. Заглянемо в природу сьогодні, коли повітря стає п'янким від пахощів квітів, коли все оживає, відновлюється життя. Але чи все гаразд з нашою природою?
Розпочинаємо колективне обговорення проекту "Берізка без сліз". Працюючи в групах, створювати­мемо газету "Берізка без сліз".

Ведуча2 . Слово надається капітанам груп. Звітуйте тематичними девізами про готовність до уроку та повідомте, над чим працювали в групах.
Екологи. Природа - мати, вмій її охороняти.
Журналісти.З природою живи у дружбі, то буде вона тобі у службі.
Природознавці. Вмійте природу любити, бо нам у походи ходити.
Фотокореспонденти. Нехай земля квітує всюди - природу збережемо, люди.
Творці. Економ природу й бережи - ми ж на планеті не одні.

1  група - "Е к о л о.г и ". Наша група побувала на екскурсії березовими гаями та парками  з метою дослідження: чи плачуть вес­ною берези у нашому селі.
2    група - "Журналісти". А ми розкажемо вам все про березу, її лікувальні властивості.
3   група - "Природознавці". Наша група збирала наукову інформацію про пору збору березо­вого соку.
4    група — "Фотокореспонденти". Ми працювали над виконанням дуже цікавого завдання: підготувати фото-виставку, виставку картин, які б відобразили красу беріз.
5             група - "Творці". Ми розкажемо вам про вироби, які можна виготовити з берези, покажемо малюнки.

IV. Захист проектів.
Ведуча 1 . Як відбувалася дана робота, роз­кажуть учасники проекту. Слово надається "Екологам".

1. Де у берізки очі по весні? Коли вона заходиться сльозами,
Невже оте вирішувать мені, пронизуючи стовбура свердлами?
2.   Набравши досхочу її роси, не потрудившись очі їй закрити.
А ти, берізко, мовчки голоси, все ж твоє листя буде зеленіти.
3.  Непевно, озираючись, іду, все, ніби, тих очей сліпих боюся.
Березу найсильнішу віднайду, і соку в неї досхочу нап'юся.
4.  Вона мені присниться уві сні, і в душу сумно, крізь пітьму загляне.
Де у берези очі по весні? Коли життя ще не розквіт­лим в'яне?

5.  Побувавши в алеях, парках  ми з впевненістю можемо сказати, що "любителів" бере­зового соку в нас чимало. Подивіться, будь ласка, відео- ролик про це. (Перегляд відеофільму).
6.  Проблема є, і тому наша група підготувала звернення до жителів нашого села. Послухайте, будь ласка, його. (Звернення до жителів Підгайчик).
7.   Хотілося б, щоб звернення почули всі. Тому передаємо його до редакції районної газети .

8.   Ведуча 2. Подяка вам за плідну практичну роботу не тільки від нас, людей, а й від природи. Надаємо слово "Ж урналістам".
1.   Береза належить до найрозповсюдженіших дерев України. їх понад 100 видів.
2.  Це дерево переважно заввишки 20—25 метрів. Коре­нева система потужна, залежно від умов проростання та грунту. Береза росте повільно лише в перші роки, а потім починає рости все швидше й швидше.
3.  Ми дізналися, що кора у берези може бути не тільки білою, а й жовтуватою, рожевою та червоно-бурою. Листя зубчасте, перед опаданням жовтіє. Тривалість життя берези становить від 100 до 400 років.
4.   Головна цінність берези - її проста краса. Струнка красуня прикрасить будь-яке місто, село. З давніх-давен береза була символом нашої сусідньої держави — Росії.
5.  Гілками берези прикрашають церкви та помешкання на Святу Трійцю.
6.  Із берези отримують добротну деревину. Для цього використовують дерево у віці від 60 до 100 років.
7.   Ще діди-прадіди розповідали про цілющі власти­вості берези. В народі часто можна почути приказку "Як дійна корова для харчування, так береза для лікування".
8.   Березою здавна лікують від багатьох хвороб, вико­ристовуючи бруньки, молоде листя, зовнішню частину кори, сік. З кори берези отримують дьоготь, який є скла­довою частиною мазі Вишневського.
9.   Досить часто на стовбурах берези утворюються нарости з чорною поверхнею, в середині тютюнового кольору. Це так званий березовий гриб чага. Цілюща дія чаги сприяє лікуванню шлунково-кишкових захворювань та злоякісних новоутворень.
10. Сік берези добре лікує, від недуг усіх врятує.
Нашу кров він профільтрує, і легені підлікує.
Згладить виразки глибокі і понизить жар високий.
"Береза-лікар". (Діти зачитують матеріал про ліку­вальні властивості берези).

Ведуча 1.
Дякуємо вам за копітку роботу. Почувши пові­домлення про березу та її лікувальні властивості, мабуть, кожен задумався, чи варто завдавати шкоди деревам заради миттєвої насолоди.
Саме про це докладніше розкаже група "При­родознавці". Надаємо їм слово.
1.Одна із асоціацій, яку викликає прихід весни — це смак березового соку. Щойно морози відпускають задубілу землю, по стовбурах беріз починає сочитися живильна волога — березовий сік. Березень — квітень — пора збору соку.
2.       Саме в цю пору, коли бруньки ще не з'явилися, а рух соку вже розпочався, "березові сльози" найбільш цілющі.
3. З одного боку, видобування березового соку — це давній і звичний для українців промисел. Але ми також розуміємо, що це пошкодження дерев. Якби ж усі займа­лися цим так, як належить: на передбаченій ділянці, дотримуючись усіх правил, щоб це не призвело до по­шкодження дерев, а в майбутньому — до їх загибелі.
4.       Існують спеціальні правила збору соку. Найсолодший сік накопичується на висоті півтора—два метри від землі. Саме в цьому місці варто робити невеличкий отвір. В от­вір вставляється гілочка або трубочка, якою стікатиме сік.
5. Будь-який спосіб збирання соку є болючим для берези. Тому після збирання необхідно обережно видалити трубочку, а отвір змастити пластиліном, воском, милом, глиною або затулити мохом, щоб у відкриті рани не про­никли шкідливі мікроби, від яких дерево загине.
6.Пам'ятайте про те, що речовина, яка сочиться стов­буром, призначена, насамперед, для розвитку дерева. Тому і збирати сік можна лише з дерев, яким виповнилося близько 100 років на спеціальних ділянках.
7. На превеликий жаль, за пошкоджене дерево не карають. Тобто, якщо людина з сокирою рубає дерево, притягти її до відповідальності майже неможливо. Тому це питання совісті та грамотності кожної людини.

8.  Берізонько, берізонько, ти мавко лісова.
Зелені твої кіски вітрисько розвива.
Стоїш ти при дорозі у травах і кущах.
І білі свої ноги все миєш на дощах.
Прошу вас, із берези ви соку не точіть.
Ви краще їй сестричку зелену посадіть.
Ви краще їй шпаківню поставте на гілках.
Щоб прилітав до неї друг лісу, добрий птах.

9. На згадку про роботу нашої групи ми виготовили листівки. (Берізки, які ростуть біля доріг нашого села та в парках, для краси. Збережемо красу нашого міста! Прошу вас, із берези, ви соку не точіть. Ви краще їй сестричку зелену посадіть).

Ведуча 2 . Дякуємо вам за гарну роботу. Роз­дайте, будь ласка, ці листівки всім присутнім гостям у нашій залі.

                   Фізкультхвилинка.
-   Спасибі людям, що зростили ліс: за всі дуби, ялини в пишнім гіллі.
І за красу отих зелених кіс, в яких стоять гнучкі берізки білі.

Ведуча 1. Краса берізки може зачарувати кожного. Взимку чи влітку, весною чи восени вабить око неповторна чарівність цього дерева. Нею милу­валися художники, фотографи.
І саме про це нам бажають розповісти і проде­монструвати діти, які працювали у групі "Фото­кореспонденти". Надаємо їм слово.

1.   Розповідь учня.  Біля мого будинку стоїть струнка берізка. Ось вона. Ще недавно її вкривало золо­таве листя, вона була в осінньому вбранні. Тепер на ній немає жодного листочка. Вона стоїть у сріблі. Здається, що дерево вбралося у весільну білу сукню. Ось фото берізки ранньої весни. Коли вона одягне зелене вбрання, я прийду до неї і обов'язково сфотографую. (Показ фотографій).
2. Віночок пісень про берізку. (Діти демонструють фото берізок і танцюють).

Ведуча 2. Дякуємо вам за вашу роботу, за чудові фотографії.

Ведуча 1. Видатні  художники на своїх полотнах милувалися красою беріз. Погляньте на ці репродукції (А.С.Рилеєв, І.Левітан, О.Саврасов). Після розгляду цих картин життя стає веселішим.

Ведуча 2. З неповторними враженнями ми залишаємо царство краси та чарівності. Прийшов час помандрувати літературними стежинами. Здавна люди шанують білокору красуню. Вона з давніх-давен є символом чистоти, невинності та ніжності. Вона оспівана в піснях, віршах. Послухайте вірш Ігора Калиниченка « Мої українські берези!»
Всміхається вечір тверезий, на луках цвіте сивий дим.
 Мої українські берези! Дивлюсь на вас серцем своїм
 Я бачу і усміх, і сльози у ваших зелених очах.
Ту силу, що терпить морози, й тягар, що лежить на плечах.
Вам коси розчісує вітер, і миють духмяні дощі.
 А сонце, любов'ю зігріте, співає у вашій душі.
 Коли весняною порою все повниться в клекоті рік,
Я чую: бринить під корою солодкий березовий сік.
І хай там життя інтереси всіх косять на схилі крутім,
 Мої українські берези! Дивлюсь на вас серцем своїм.

1.  Я хочу прочитати вам вірш про зажурену берізку, який написав Віктор Зубар.
При дорозі зажурилась берізка, похилила коси по землі.
 Ой чому сумує бідолашна, запитати хочеться її.
 Все сумує гірко біля шляху, тихо листя з вітром шелестить.
 Як же розгадати її мову, адже деревце весь час мовчить.
 Лише з вітром розмовляє тихо, тужить і ридає кожен раз.
 Ну навіщо так в житті буває, що самотня я стою весь час.
Я росту у парі із журбою, радощів в житті моїм нема .
Поможи в біді мені, людино, щоб весь вік не була я сама.
 Поруч посади мені деревце, веселіше щоб було житя.
Бо так гірко в самотині жити, хочеться, щоб в парі була я.
Диво це до болю схвилювало, і сльоза згубилась у траві.
Радо поможу тобі, берізко, не лишу тебе в біді я, ні.
Будеш знову ти весела і щаслива, шелестіти листячком своїм.

Ну а поруч із тобою ясен буде другом і порадником твоїм.

Ведуча 1. Молодці. Нам дуже сподобалось. Гарні вірші вивчили про берізку. Я пропоную ваш літературний матеріал об'єднати в збірку "Мої українські берези, дивлюсь на вас серцем своїм". Дякуємо вам за роботу.

Ведуча 2. А чи знаєте ви, що із берези можна зробити безліч виробів? Про це і підготувала своє повідомлення група "Т в о р ц і". А ще вони дібрали малюнки "Берізки очима дітей".
1.  Як ми вже знаємо, з берези отримують деревину, але для будівництва вона непридатна, бо швидко псується. З її деревини виготовляють фанеру, лижі, різні іграшки, посуд.
2.  Під час сухої перегонки білої кори утворюється дьо­готь, який використовується для лікування хвороб шкіри. Дьоготь є складовою частиною мазі Вишневського, яку застосовують при лікуванні ран.
3. Верхній шар кори має назву - береста, використо­вується для виготовлення корзин, коробок, найпростішого взуття.
4.Ще бересту використовують у техніці плетіння. Якщо стрічку із берести ненадовго занурити у воду, то вона стає еластичною, а коли висихає, то стягує всі тріщини. У тех­ніці плетіння плели невеликі солонниці та вироби для зберігання борошна та круп.
5. Вироби з берести розписують фарбами, переважно яскравими кольорами. На них малюють квіти, птахів. Одним із стародавніх способів прикрашання виробів із берести є тиснення та різьба по бересті.
6.  Краса берізки не могла залишити нас байдужими. Тому ми вирішили створити малюнки, якими можна доповнити збірку віршів про берізку.
(Виходять діти з малюнками, демонструють їх, чита­ють вірш "Зелене місто").
7. Ми посадили берізки і клени - буде наше місто зелене.
Ми посадили в полі тополі — хай вони зростають поволі.
Ми обсадили школу бузками та обів'єм площі квітками.
Хай ростуть дерева і квіти. Ми щасливі, радісні діти.

Ведуча 1. Які гарні малюнки! Доповнимо ними літературну збірку . Дякуємо вам за роботу.
Ведуча 2. До нас завітали незвичайні берізки, зустрічайте їх. (Танок берізок).
Ведуча 1.
— Нам сподобалось, як ви сьогодні працювали. Молодці. Ми впевнені, що ніхто з вас не завдасть болю білокорим красуням. Кожен сьогодні заду­мався над тим, що отой незірваний пролісок, пта­шеня, повернуте до гнізда, незламана гілочка — це і є збереження природи. Будемо її шанувати, оберіга­ти, любити, примножувати.
Ведуча 2.
Вмійте природу любити, вам у походи ходити.
І мандрувати, любити, кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром — квіти, дерева і трави.
Цвіту не вирви задаром, гілок не ламай для забави.
Оберігайте ж повсюди шлях і стежину в гаю.
Все те окрасою буде нашого рідного краю.
Ведуча І.Наш урок завершено. Дякуємо усім!




Комментариев нет:

Отправить комментарий